PAROI

info@paroi.hu

NTAK info

2021 novemberétől a vendéglátó üzletekre is vonatkozik az NTAK regisztráció jogszabály. Az adatszolgáltatási kötelezettség 2022. július 1-től indul. Miről szól pontosan az NTAK törvényrendelet? Milyen törvényi előírásoknak kell megfelelni egy NTAK kompatibilis vendéglátó szoftvernek?

ntakinfo

Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK)

2019-ben kezdte meg működését a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, melynek rövidítése: NTAK. Az NTAK működéséhez szervesen kapcsolódik egy
digitális platform, mely azt a célt szolgálja, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség alá tartozó turisztikai és vendéglátási szektor foglaltsági és forgalmi adatai valós
időben legyenek láthatóak az iránytó szerv, tehát az Ügynökség, és még további érintett szervek, hatóságok számára.
A cél az NTAK létrehozásával és az NTAK törvényi és eljárási rendeletekkel a turisztikai ágazat irányításához és a szakmai támogatáshoz szükséges adatokhoz való
hozzáférés, az ágazatot érintő adatvezérelt döntéshozatal biztosítása volt.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ létrejötte egyúttal szoros együttműködést és valós idejű adatszolgáltatást vár el a turisztikai ágazat érintettjeitől,
szereplőitől.
2019-től kötelező volt a hazai szálláshely-szolgáltatók összes szálláshelyét regisztrálni a rendszerbe, és 2021 novemberétől már a vendéglátó üzletekre, turisztikai
eseményekre (a törvény megnevezése szerint: attrakciókra) is vonatkozik a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettség.

Miért van szükség az NTAK-ra?

A kormány által elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában megfogalmazott alapvető cél, hogy 2030-ra Magyarország Közép-Európa vezető turisztikai térségévé váljon, és elérje az 50 milliós vendégéjszaka számot. Ugyanígy deklarált cél az úgynevezett digitális turizmus fejlesztése, amely a teljes szektorban bővítendőnek tartja a digitális megoldások, szolgáltatások és élmények lehetőségeit és körét. A kitűzött célok eléréséhez elengedhetetlen, hogy a turizmusfejlesztési döntésekhez megfelelő mennyiségű és mélységű, naprakész információ, vagyis releváns statisztikai adat álljon rendelkezésre.

A digitális statisztikai adatgyűjtés céljai:
minden hazai szálláshely, vendéglátóhely, és turisztikai attrakció forgalmi, statisztikai adatainak valós és naprakész mérése;
az ágazat versenyképességét célzó stratégia, fejlesztések, kampányok hatékonyabb tervezéséhez és azok hatékonyságának méréséhez a releváns adatok integrálása;
a szálláshelyekre vonatkozó foglaltsági és előfoglalási adatok alapján előrejelzések készítése a várható vendégforgalomról, amelyek alapján a beavatkozási pontok hatékonyabban kijelölhetőek;
egységes, országos, naprakész szálláshely, vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció adatbázis létrehozása;
a turisztikai ágazat fehérítése.

Az NTAK regisztrációra és adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:

étterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
büfé, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5629 – egyéb vendéglátás;*
gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
rendezvényi étkeztetés, TEÁOR’08: 5621 – rendezvényi étkeztetés;*
alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
mozgó vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás.*
*Pirossal jelöltnek nem kell adatot szolgáltatni, mert nincs kötelezve online pénztárgép használatra.

Regisztráció menete 10 Lépésben

ntakinfo
1.
NTAK belépés

Maga az NTAK regisztráció és később az NTAK bejelentkezés és az NTAK belépés is a https://ntak.hu weboldalon történik. Itt a „Belépés” gombra kattintva átjutunk az ügyfélkapu bejelentkezési oldalára, ahol értelemszerűen a saját ügyfélkapus hozzáférésünkkel tudunk továbblépni. Mivel a rendszer többszörös online átirányításokkal működik, ezért érdemes egy nyugodt pillanatot megválasztani erre a procedúrára és a stabil internetkapcsolatról is előzetesen gondoskodni.

2.
NTAK bejelentkezés

Az NTAK oldalára történő bejelentkezést később is az ügyfélkapus hozzáférésünkkel kell majd kiviteleznünk. Az első NTAK belépés után meg kell erősítenünk az email címünket majd, hiszen az adatokat az ügyfélkapuból veszi át a rendszer, de saját megerősítésre is szükség lesz, hiszen így a biztos.

3.
NTAK bejelentés

Az NTAK bejelentés oldalán kell konkrétan bejelenteni a vendéglátó üzletet üzemeltetőknek a tevékenység megkezdését. A vendéglátó tevékenység például nem engedélyköteles, de ettől függetlenül az NTAK bejelentés kötelező a felsorolt érintettek számára.

4.
NTAK belépés és regisztráció előtti tudnivalók

Minden újítás és változás csak addig rémületes, míg legalább egyszer ki nem próbáljuk. Az NTAK rendszerbe történő vendéglátói szolgáltatói bejelentkezés és regisztráció is csak addig tűnik bonyolultnak, míg meg nem ismerkedünk vele behatóbban. Használjuk a Chrome, Firefox, Edge vagy Safari böngésző legfrissebb verzióját! Az NTAK rendszerbe csak hitelesített, azonosított felhasználók tudnak belépni! Ez azért fontos, hogy a szolgáltatók nevében eljárók jogait ellenőrizni lehessen.engedélyköteles, de ettől függetlenül az NTAK bejelentés kötelező a felsorolt érintettek számára.

5.
NTAK rendszer belépés

Az NTAK rendszer belépési felülete nem bonyolultabb, mint bármilyen online rendszer belépési felülete. Mivel az ügyfélkapun keresztül működik, ezért külön regisztrációra nincs szükség, csak annyi a lényeg, hogy elindítjuk a folyamatot a https://ntak.hu oldalon keresztül, belépünk az ügyfélkapuba menet közben, és aztán ezzel a belépéssel visszajutunk az NTAK rendszerbe, és máris készen vagyunk a bejelentkezéssel, de ez még nem jelenti persze a rendszerbe való kötelező bejelentést.

6.
Szolgáltatók és Szolgáltatási helyek regisztrációja

Az NTAK kezdőképernyőjén elsőként a Szolgáltatók és Szolgáltatási helyek menüpont jelenik meg. Itt indítható el a szolgáltató regisztrációja, valamint itt jelennek meg a korábban regisztrált szolgáltatók és szolgáltatási helyek. Az NTAK regisztráció három részből áll: szolgáltató regisztráció szolgáltatási hely regisztráció ágazati adatok rögzítése: szálláshely vendéglátás attrakció

7.
Szolgáltató regisztrációja

A szolgáltató regisztrációja a + ÚJ SZOLGÁLTATÓ gombra kattintva kezdhető meg. A „Szolgáltató felvételének indítása” oldalon tudja a regisztrációt végző személy kiválasztani azt a szervezetet, aminek a nevében az NTAK-on eljárni kíván, illetve amelyhez jogosultsággal rendelkezik. Alapadatok Az „Új szolgáltatási hely felvétele” gombra kattintva a felület átirányít az „Alapadatok” oldalra, ahol az alábbi adatokat kell megadni: Szolgáltatási hely neve – szálláshely, vendéglátó üzlet, attrakció elnevezése. Szolgáltatási hely székhely címe – abban az esetben kell megadni, ha eltér a szolgáltató székhely címétől. Ha a szolgáltatás típusából adódóan a szolgáltatás helyszíne változó, a szolgáltatási helyeket ennek a változásnak megfelelően az NTAK-ban Önnek módosítani kell, naprakészen tartva az adatokat. Szolgáltatási hely levelezési címe – abban az esetben kell megadni, ha eltér a szolgáltató levelezési címétől. Kapcsolattartó adatok – abban az esetben kell megadni, ha eltér a szolgáltatóhoz rögzített kapcsolattartási adatoktól

8.
Ágazat választás

Az Ágazat választás oldalon nyílik lehetőség a Szolgáltatási helyhez tartozó ágazatok kiválasztására. A három lehetséges turisztikai ágazat közül legalább egyet ki kell választani a szolgáltatási hely sikeres mentéséhez. Amennyiben a szolgáltatási helyen mindhárom ágazat megtalálható, mindhárom jelölhető is. A megfelelő ágazatok kiválasztását követően kattintson a MENTÉS gombra, ezzel a szolgáltatási hely adatai az NTAK-ban mentésre kerülnek.

9.
NTAK regisztráció igazolás

Mivel az NTAK regisztráció az ügyfélkapunkon keresztül történik az NTAK rendszerével összeköttetésben, ezért a rendszer időbélyeggel ellátott visszaigazolást fog küldeni a regisztráció megtörténtéről, és minden külön műveletről, amit ezen a felületen végzünk, így ezzel a későbbiekben igazolni is tudjuk az elvégzett lépések

10.
NTAK regisztráció határidő

Az NTAK regisztráció határideje, vagyis az NTAK bejelentés nem naptári naphoz, hanem a tevékenység megkezdéséhez van viszonyítva. Az NTAK regisztráció határidejét úgy határozza meg a jogszabály, hogy a tevékenység megkezdésétől számított 5 napon belül kell megejteni magát a regisztrációt és vele az első adatszolgáltatási kötelezettséget. Mivel online zajlik a regisztráció az ügyfélkapun keresztül, ebből kifolyólag időbélyeges visszaigazolást fogunk róla kapni e-mailben, ezért ténylegesen nagyon szigorúan kell venni ezt a határidőt, hiszen már nem „játszik” az, hogy tértivevényes leveleket küldözgetünk és ez által lehetőségünk van az utolsó napra hagyni a kötelezettség teljesítését. Ezt örökre el kell felejteni! Érdemes belekalkulálni az NTAK regisztráció 5 napos határidejébe azt is, hogy esetleg első nekifutásra gondunk lesz az online felülettel, és előbb még ismerkednünk kell a vállalkozás beregisztrálásának műveletével. Ezért azt javasoljuk, hogy semmiképp ne maradjon az utolsó napra az NTAK regisztráció, hanem inkább vegyük ezt az elsődleges feladatok közé!

GY.I.K

ntakinfo
Nem vagyok nyitva egész évben, csak szezonálisan, ezt kell valahogy jelölni?

Nyitvatartási idő megadására többféle lehetőség közül választhat. Nem egész éves nyitva tartás esetén az „Év során tervezett nyitva tartás” kérdésnél válassza az „Időszakosan” opciót és az „Új nyitva tartás” gombbal vegye fel a tényleges nyitva tartási időszakot, úgy hogy a naptár ikonra kattint, és kiválasztja a nyitva tartás kezdő, majd a végső dátumát. Több nyitva tartási időszak is rögzíthető. Amennyiben új nyitvatartási sort vett fel, kérjük ügyeljen arra, hogy az ne maradjon üresen. Ha a szálláshely zárva van, akkor is kötelező az NTAK felé az adatszolgáltatás.

Mi a teendő akkor, ha az ügyfélkapus bejelentkezéskor a felhasználó beazonosítása sikertelen?

Hibaüzenet: Az adószámhoz nem rendelkezik képviseleti joggal/meghatalmazással.
Az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosultságát az NTAK az adatok beírása során automatikusan ellenőrzi. Az ellenőrzés során három közhiteles nyilvántartásban – cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás – történik az automatikus ellenőrzés. Amennyiben az automatikus ellenőrzés során a beírt adatokban a rendszer hibát észlel, a regisztrációt nem lehet elvégezni. Ebben az esetben kérjük, az azonosítókat az azokat kiadó hivatalos szerveknél (pl. NAV) ellenőriztesse.

Milyen dokumentumokra van szükség a regisztrációhoz?

Regisztráció során szükség lesz az Ügyfélkapu felhasználónevére és jelszavára, a szálláshely-szolgáltató szervezet vagy személy adataira. Szálláshelyre vonatkozóan a következő információkat kell előkészíteni:

  • Szálláshely neve
  • KSH azonosító száma (amennyiben besorolástól függően rendelkezésre áll)
  • Szálláshely önkormányzat által kiadott nyilvántartási száma
  • Cím adatok, ha van helyrajzi szám
  • Az év során tervezett nyitvatartási adatok
  • Szálláshely típusának megfelelő, minősített besorolási adatai (amennyiben rendelkezésre áll)
  • Kapacitás adatok: szobák (lakóegységek), ágyak (férőhelyek), maximális pótágyak valamint akadálymentesített szobák száma
  • Vendéglátóhely adatok, pl. működési engedély száma (amennyiben működtet vendéglátóhelyet)
  • Amennyiben van medence a területen, akkor a medence adatai
  • Szálláshelykezelő szoftver adatai, amennyiben rendelkezik vele, vagy már megkezdődött a beszerzése.
Hogyan történik az adatszolgáltatás?

Az adatszolgáltatás az Ön szálláshelykezelő szoftvere és az NTAK között automatikusan történik. Önnek a regisztráció és adatszolgáltatás elvégzéséhez arról kell gondoskodnia, hogy a választott szálláshelykezelő szoftver NTAK adattovábbításra képes legyen, valamint a szálláshely regisztrációját el kell végeznie és a tanúsítvány igénylésnek sikeresen meg kell történnie.

Milyen e-mail címet és telefonszámot adjak meg a személyes adatokhoz?
Első csatlakozás során az Ön személyes fiókja jön létre. Így kérjük, amennyiben rendelkezik ilyennel, nem a szálláshely-szolgáltatóhoz és nem a szálláshelyhez kapcsolódó, saját e-mail címét adja meg.
Mit tegyek, ha azt írja ki, „sikertelen csatlakozás – az adószámhoz nem rendelkezik képviseleti jogosultsággal/meghatalmazással"?
Az Ügyfélkapus azonosítók beírásakor három közhiteles nyilvántartásban történik a jogosultság ellenőrzése: cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás. Ha ilyen hibaüzenetet kap, akkor valamelyik adat az egyik közhiteles nyilvántartó rendszerben nem megfelelő. Kérjük, egyeztesse adatait az illetékes hatóságokkal, majd ezt követően folytassa a regisztrációt.
Nincs irányítószámom, mit tegyek?
Kérjük vegye fel a kapcsolatot az Ügyfélszolgálattal.
A közterület neve nincs a listában, mit tegyek?
Kérjük vegye fel a kapcsolatot az Ügyfélszolgálattal.
Hamarabb bezárok, mint amit az NTAK regisztrációkor beírtam, van valami dolgom?
Amennyiben a nyitvatartási idejében módosulás következik be, azt minden esetben rögzítenie szükséges az NTAK-ban. Az adatszolgáltatás akkor is kötelező, ha a szálláshely zárva tart.
Hogyan lesznek tanúsítványaim?
A tanúsítványok megszerzése előtt a szálláshelykezelő szoftverének fejlesztője nyújthat segítséget vagy készítheti el Önnek a tanúsítvány kérelem fájlokat, amiket az NTAK-ba kell feltölteni, majd ezt követően az NTAK készíti el a tanúsítványokat, amit a szálláshelykezelő szoftverbe kell feltölteni.
Honnan tudom, hogy jól töltöttem-e fel a tanúsítvány-kérelmeket?
A szálláshely szerkesztési felületébe visszalépve láthatók a feltöltött tanúsítványok.
Honnan fogom tudni, ha elkészültek a tanúsítványok?
A szálláshely adatainál megadott e-mail címen értesítést fog kapni, ha elkészültek.
Mi történik, ha nem töltök fel tanúsítvány-kérelmet?

Regisztrációját befejezheti tanúsítvány kérelem feltöltése nélkül is a Mentés gombra kattintva, viszont amennyiben tanúsítvány feltöltése nélkül fejezi be a regisztrációt, még az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén el kell végeznie a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.

Elkezdhetem-e az adatszolgáltatást anélkül, hogy feltölteném a tanúsítványokat a szálláshelykezelő szoftverembe?
Nem. Az adatszolgáltatás a tanúsítvány feltöltése nélkül nem lehetséges. Kérjük az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén végezze el a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.